Amsterdam is de fietsstad van de wereld. Het is de enige stad met meer fietsen dan inwoners, en dat is goed te merken. Op iedere hoek van de straat staan ze rijen dik geparkeerd, wat steeds vaker ten koste gaat van de toegankelijkheid van trottoirs en andere openbare gelegenheden. Hoog tijd om de fietsparkeerproblematiek in goede banen te leiden. René van Neuf denkt sinds begin 2016 mee over oplossingen en maakt de vertaling naar heldere communicatie-uitingen en fysieke toepassingen op straat.
Overvolle hotspots
René: “Bij de hotspots in Amsterdam staan vaak zóveel fietsen geparkeerd, dat mensen over de weg moeten om te passeren. En dat probleem wordt alleen maar groter door de toename van het aantal fietsen. Ons team denkt na over oplossingen, zoals meer fietsrekken en parkeerplekken in fietsenstallingen. Maar ook over een manier om uitgifte van vergunningen te reguleren, bijvoorbeeld aan sportschoolhouders. Als iedereen voor de deur van een nieuwe sportschool parkeert, zorgt dat vaak voor overlast bij omwonenden en andere ondernemers. Daar moet strenger op worden toegezien, om trottoirs begaanbaar te houden.”
"Zo houden we Amsterdam leefbaar voor iedereen!"
René
Toegankelijk en leefbaar
René: “We onderzoeken al enkele jaren de mogelijkheden van geregistreerd fietseigenaarschap, waardoor eigenaren van een tweede fiets op straat belast kunnen worden”, legt René uit. “Want er is in onze krap bebouwde stad maar ruimte voor één fiets per bewoner. We realiseren ons dat dit geen populaire oplossing is. Dat willen we compenseren door er voordelen aan te koppelen, zoals gratis stallen in fietsparkeergarages. Met grondmarkeringen, toonbankdisplays, stuurhangers, beachflags en bebordingen informeren we bewoners en toeristen over de fietsparkeerregels in de stad. En we denken na over fietsparkeermogelijkheden die voor iedereen toegankelijk zijn, ook voor mindervaliden. Zo houden we Amsterdam leefbaar voor iedereen.”